Veelgestelde vragen

hero-image

Neem contact met ons op

Contact
Filter veelgestelde vragen op:
  • Algemeen
  • Contact
  • Verzekeringspecifiek
  • Alles
faq-icon

Algemeen

  • Moet je lid zijn van Techniek Nederland om verzekeringen na te laten kijken?

    Techniek Nederland Verzekeringen is er voor de leden van Techniek Nederland. Het is één van de vele ledenvoordelen. In een enkel geval kan een gelieerde onderneming zijn verzekeringen bij ons afsluiten, al dan niet zonder de speciale ledenkorting.

  • Wat is het voordeel voor mijn bedrijf om mijn verzekeringen via jullie onder te brengen?

    Techniek Nederland Verzekeringen biedt branchegerelateerde verzekeringen. Wij kennen de markt en daarmee de risico's van uw werkzaamheden.

  • Kan ik online mijn verzekeringen inzien?

    Naar verwachting kunnen we dit in het eerste kwartaal van 2023 uitrollen voor onze klanten.

  • Welke verzekeringen heb ik eigenlijk nodig en hoe weet ik dat?

    Er is geen vaste lijst met verzekeringen die u als werkgever/ondernemer in de installatiebranche of technische detailhandel nodig hebt. Het is mede afhankelijk van de specifieke wensen en risico’s die het bedrijf gedekt wil hebben. Wij adviseren daarom contact op te nemen met de accountmanager bij u in de regio om te inventariseren wat in uw geval noodzakelijk, wenselijk en mogelijk is.

    NB: Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering met de juiste dekking is wel altijd noodzakelijk. Dit is zelfs een lidmaatschapsvoorwaarde van Techniek Nederland.

  • Is een arbodienst verplicht?

    Ja, zelfs al heeft u maar één medewerker. Techniek Nederland Verzekeringen koppelt altijd een arbocontract aan een verzuimverzekering.

  • Moet ik een rechtsvormwijziging van mijn bedrijf aan jullie doorgeven?

    Ja graag. De wijziging kan namelijk invloed hebben op de inhoud van uw verzekeringspakket. U kunt de wijziging samen met een uittreksel van de Kamer van Koophalen mailen naar verzekeringen@technieknederland.nl. Wij zorgen ervoor dat de betrokken verzekeraars ook op de hoogte worden gesteld.

  • Als ik besluit mijn verzekeringen bij jullie onder te brengen, zorgen jullie er dan voor dat mijn verzekering(en) wordt opgezegd bij mijn huidige verzekeraar?

    Wij maken voor u een opzeggingsbrief die u moet ondertekenen en retour mailen naar verzekeringen@technieknederland.nl. Wij zorgen er dan voor dat deze bij uw huidige verzekeraar terecht komt. Let op: De opzeggingsbrief moet uiterlijk 30 dagen voor de gewenste einddatum bij de (huidige) verzekeraar of tussenpersoon in bezit zijn.

  • Ik wil Als ik de premie van mijn verzekeringen per maand, kwartaal of per halfjaar wil betalen, rekenen jullie hiervoor dan een opslag?

    Dat doen wij niet, maar dit gebeurt wel met een automatische incasso die wordt verzorgd door de verzekeraar. Techniek Nederland Verzekeringen incasseert geen premies.

  • Wat is duurzame inzetbaarheid nu precies?

    Bij duurzame inzetbaarheid draait het om de ‘menselijke maat’ in werk en organisatie. Ofwel: de mens centraal stellen. Ons label Techniek Nederland Vitaal voert de regie op de gehele keten van arbeidsgerelateerde zorg in de branche: preventie, verzuimreductie en re-integratie. Een van onze producten die u kunt inzetten is het Preventief Vitaliteits Onderzoek. Kijk voor meer informatie hierover op Branchegerelateerde Preventief Vitaliteits Onderzoek (PVO)

faq-icon

Contact

  • Heb ik bij jullie een vast aanspreekpunt?

    Ja, bij ons heeft u een vaste accountmanager. Dit is de accountmanager die bij u in de regio actief is. Hij of zij is uw eerste aanspreekpunt voor vragen over uw verzekeringen. Onze accountmanagers worden ondersteund door een team van binnendienstmedewerkers.

  • Hoe maak ik een afspraak met een adviseur?

    Maak uw afspraak met onze adviseurs via de pagina contact.

  • Ik heb schade aan mijn auto. Wat moet ik doen?

    Ga naar de pagina schade melden en volg de instructies.

  • Waar kan ik mijn medewerker ziek melden?

    Volg de instructies op de pagina ziek- en herstelmelding.

  • Zijn jullie in geval van nood ook buiten kantooruren bereikbaar?

    Ja, u belt het nummer 088 543 27 17 en wordt doorgeschakeld met een van onze medewerkers.

faq-icon

Verzekeringspecifiek

  • Zijn een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en een beroepsaansprakelijkheidsverzekering het zelfde?

    Nee. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (die alle leden van Techniek Nederland hebben) dekt materiële schade en de gevolgen daarvan. Bijvoorbeeld: er wordt kortsluiting gemaakt in een schakelkast waardoor de kast stukgaat en het bedrijf, waarvan de kast is, stil komt te liggen). Er is een materiële schade (de schade aan de schakelkast) dus dan zijn zowel de materiële schade (stoppenkast) als immateriële schade (bedrijfsstilstand) gedekt.

         Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering dekt immateriële schade die niet veroorzaakt wordt door een materiële schade. Bijvoorbeeld: een verwarmingsinstallatie wordt onder-gedimensioneerd waardoor het ’s winters koud blijft. Er is geen materiële schade (er is niets stuk) maar wel immateriële schade (er moeten kosten gemaakt worden om de installatie aan te passen). In de praktijk is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering een verzekering voor ontwerpfouten.

                Zie onze folder Aansprakelijkheids- en Montageverzekeringen.

  • Kan ik mijn transport/montage-verzekering (CAR) stopzetten als ik onder de CAR van de opdrachtgever val?

    Dat is niet verstandig. U bent dan afhankelijk van de opdrachtgever. Deze kan een beperktere dekking hebben en/of een veel hoger eigen risico. Daarnaast hebben veel opdrachtgeverspolissen een clausule waardoor zij op het moment van schade kunnen zeggen dat u niet mag claimen. Of hij heeft de premie niet voldaan en er is helemaal geen dekking.

  • Vallen cyberincidenten (zoals een hack of een datalek) onder een computerverzekering.

    Nee, een computerverzekering dekt alleen materiële schade aan de apparatuur. Cyberincidenten zijn gedekt onder een cyberverzekering.

    Zie onze folder Cyberrisico’s in de Installatie- en Technische Detailhandelsbranche.

  • Waar moet ik op letten als ik zonnepanelen op mijn dak wil plaatsen?

    Veel brandverzekeraar stellen eisen aan het dan en de installatie. Bij het niet voldoen daaraan kan een verhoogd eigen risico van toepassing zijn of zelfs de dekking helemaal vervallen. Neem daarom vooraf contact op met uw assurantietussenpersoon.

    Heeft u een gehuurd pand, neem dan vooraf contact op met de verhuurder.

    Zie onze folder over zonnepanelen.

  • Waar moet ik op letten als ik bij anderen zonnepanelen op een dak ga plaatsen?

    Als u werkzaamheden verricht en u veroorzaakt schade dan bent u daar meestal voor aansprakelijk. Dat geldt ook voor het plaatsen van zonnepanelen. Dus ontstaat er (tijdens of na de werkzaamheden) schade door de geplaatste panelen (die u aan te rekenen is) dan bent u daarvoor aansprakelijk. Dergelijke (materiële) schades zijn vaak gedekt op een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB). Neem contact op met uw assurantietussenpersoon om te controleren of uw polis dekking biedt.

    Zie onze folder over zonnepanelen.

  • Als een medewerker in quarantaine zit, keert de verzuimverzekering dan uit?

    Een verzuimverzekering keert uit als een medewerker arbeidsongeschikt is. Dat wil zeggen dat als de medewerker uit voorzorg thuis zit, maar niet ziek is, dan volgt er geen uitkering.

  • Valt een DGA onder de verzuimverzekering?

    Nee, een verzuimverzekering is voor de medewerkers. Een DGA kan wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) sluiten.

  • Ik heb een (nieuwe) auto gekocht, mag ik daar gelijk in gaan rijden?

    Dat mag, maar zodra de auto op uw naam staat, moet u een verzekering hebben geregeld. Neem daarom zo snel mogelijk contact met ons op om dit in orde te maken. Het is handig als u het kenteken en de meldcode van de nieuwe auto bij de hand heeft. Wij kunnen eventueel zorgen voor een voorlopige dekking.

  • Bij een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wordt gesproken over ‘opzicht’. Wat betekent dit precies?

    Opzichtschade is schade die je toebrengt aan spullen van anderen, die je voor bewerking of bewaring in je bedrijf hebt. Bijvoorbeeld spullen van klanten, maar ook gereedschappen of materialen die je huurt of in bruikleen hebt. Schade aan deze spullen is soms standaard verzekerd en soms optioneel mee te verzekeren.

  • Ik heb tijdens werkzaamheden bij de klant thuis schade aangebracht aan de inboedel. Wat nu?

    De kosten die hiermee gemoeid zijn, kan de klant het beste claimen op zijn eigen opstal- of inboedelverzekering. Claim je de kosten op je bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, dan word je meestal doorverwezen naar de eigen inboedel- of opstalverzekeraar. Die kan de schade vervolgens verhalen op je aansprakelijkheidsverzekeraar. Dit hebben de verzekeraars zo afgesproken om dubbele uitbetaling te voorkomen. Een voordeel van een inboedel- en/of opstalverzekering is bovendien dat de schade wordt vergoed op basis van de nieuwwaarderegeling en is vele malen gunstiger voor de gedupeerde en daarnaast veel sneller schadeloosgesteld en geholpen. De aansprakelijkheidsverzekering gaat uit van de dagwaarde, die vaak lager is.