Al twee keer eerder hebben we in onze nieuwsbrieven aandacht geschonken aan de verschillende vormen van cyberrisico’s en onze Cyberverzekeringen. En dat is niet voor niets. De kans op een cyberincident is groot, evenals de gevolgen.

Bij cyberincidenten denken de meeste aan cybercriminaliteit zoals hacken, datadiefstal, afpersing enzovoort. Maar cyberincidenten zijn ook datalekken en slecht beveiligde websites.

Media-aandacht

De aandacht in de media is er vaak alleen als er een groot incident heeft plaatsgevonden, maar het risico is voortdurend aanwezig. En niet alleen bij de grotere bedrijven, maar ook bij kleinere. Wij merken dat juist bij die laatste groep de aandacht hiervoor niet altijd even scherp is. Een goede up-to-date beveiliging is van groot belang, maar nooit 100 procent sluitend. Incidenten kunnen altijd voorkomen.

Hulp

De schrik is groot als er een incident heeft plaatsgevonden. De consequenties zijn vaak niet te overzien en slechts enkele personen weten wat ze dan moeten doen (of juist niet). En daar ligt de kracht van onze Cyberverzekeringen. In tegenstelling tot andere soorten verzekeringen betaalt de verzekeraar niet alleen de ontstane financiële schade, maar veel belangrijker nog, de verzekeraar biedt ook hulp. Bij het afsluiten van de polis krijgt u een alarmnummer dat u 24/7 kunt bellen als zich een incident voordoet. Er worden dan bedrijven ingezet die u helpen met het oplossen van het probleem. En niet met een algemeen mailtje, maar met daadwerkelijke hulp, zowel technisch als juridisch.