De vraag naar HVAC-installaties (verwarming, ventilatie, airconditioning en koeling) groeit nog steeds hard. Naast de installatie wordt ook onderhoud steeds vaker gevraagd door de klant. Helaas brengt deze markt ook risico’s met zich mee. Hieronder leest u welke.

Aansprakelijkheid

Bij verkeerd advies of installatie, zeker als de daardoor veroorzaakte storingen gevolgen hebben voor de bedrijfscontinuïteit of gezondheid van de mens, bent u degene die als verantwoordelijke gezien wordt door de klant.

Schade aan omgeving en milieu

Lekkages van koelmiddelen of condenswater kunnen (milieu-)schade opleveren.

Schade aan installatie en apparatuur

Ook brandschade en schade tijdens transport of montage van de (vaak kostbare) apparatuur zijn een risico.

Maatwerk in verzekeringen

De gevolgen zijn vaak ingrijpend – voor zowel u als installateur als voor de klant. Met een verzekeringspakket op maat voorkomt u een hoop financiële gevolgen. Een combinatie van bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid, aangevuld met een CAR-verzekering (voor transport en montage), biedt een stevige basis.

Voorkomen is beter dan verzekeren

Het loont om vooraf uw klanten (schriftelijk) te adviseren hun eigen verzekeringspolis te checken. Verzekeraars verlangen dat er aan de installatie(s) is gewerkt door erkende vakmensen, dat er gecertificeerde materialen zijn gebruikt en dat de meetgegevens van de installatie zorgvuldig zijn vastgelegd.

Onderhoudscontract

Wijs hen ook op het belang van goed onderhoud en adviseer hen een onderhoudscontract bij u af te sluiten. U kent immers alle in en outs van de installatie en de wensen van de klant en dat biedt voordelen.

Meer weten?

Check deze pagina over HVAC of bel de accountmanager in uw regio.